Iedereen maakt wel eens een fout.
Hoe zorg je er dan voor dat je elkaar als team ondersteunt in plaats van frictie te creëren?
Een ‘goede werksfeer’ is voor iedereen anders. Als team kun je aan een aantal dingen werken om de sfeer voor iedereen prettig te maken én te houden. Voor de een misschien gesneden koek, voor de ander een aandachtspunt. Met deze tips kunnen jij en jouw collega’s werken aan een nog betere werksfeer.
- Wees geduldig en geef ruimte voor groei
Iedereen maakt fouten, maar voor sommige mensen kan het langer duren om nieuwe vaardigheden aan te leren of werkprocessen te begrijpen. Geef ruimte om fouten te maken en help waar dat nodig is. Geduld heeft niet alleen invloed op de prestaties, maar ook op het vertrouwen van de werknemer in zijn of haar eigen kunnen.
Neem bijvoorbeeld onze, inmiddels oud-, collega. Voor hem waren softskills een aandachtspunt: “Het beste vond ik dat er geen hoge eisen waren als het gaat om soft skills. Het is een goede werkomgeving om dit op je eigen tempo toe te passen of te ontwikkelen. Dat scheelt veel stress vergeleken met een reguliere kantoorbaan.” - Communiceer helder en rustig
Duidelijke communicatie voorkomt misverstanden. Let erop hoe je communiceert, of dit nu mondeling, schriftelijk of bijvoorbeeld via een handleiding is. Leg dingen stap voor stap uit en geef collega’s de gelegenheid om later terug te komen op de informatie en aantekeningen te maken. Dit zorgt ervoor dat niemand zich verloren voelt. Dit geldt voor iedereen, maar heldere communicatie is extra belangrijk voor mensen die op een andere manier denken of werken. - Focus op de sterke kanten van je collega
Iedereen heeft talenten en sterke punten. Soms ligt de kracht van iemand op een ander gebied dan je verwacht. Richt je aandacht op wat goed gaat. Bijvoorbeeld, als een collega goed is in het organiseren van taken, geef hem of haar dan de kans om een project te coördineren. Dit verhoogt hun motivatie en verbetert de samenwerking binnen het team. - Toon begrip en empathie
Het is belangrijk om te begrijpen dat sommige mensen anders reageren of werken dan je gewend bent. Onze collega Suzanne geeft aan dat ze in het verleden moeite had om haar grenzen aan te geven, wat soms leidde tot opgekropte gevoelens. Door haar grenzen beter aan te geven, kan ze nu gezonder functioneren en is ze effectiever in haar werk. Als je merkt dat je collega zich ongemakkelijk voelt of moeite heeft met iets, vraag dan hoe je kunt helpen. Een luisterend oor kan het verschil maken.
Met geduld, begrip en samenwerking verbeteren we de werksfeer en behalen we betere resultaten. Door deze eenvoudige aanpassingen maken we de werkplek niet alleen gezelliger, maar helpen we iedereen om het beste uit zichzelf te halen. Zo creëren we een omgeving waar iedereen zich gewaardeerd, gezien en gehoord voelt. Zo’n omgeving is de basis voor een efficiënte en productieve werkvloer.