0182 - 715 335 welkom@grover.nl
Laatst plaatsten wij op LinkedIn een drietal boekreviews die onze werknemer Johan heeft geschreven. Als onderneming die veel werkt met mensen die autisme hebben, is het goed om te blijven leren. Wat is autisme nou echt? Wat zijn goede manieren om het te begrijpen en ermee om te gaan? Niet alleen voor het team rond onze collega’s met autisme handig, maar ook voor Johan was het leuk om iets te lezen waar hij zichzelf in herkende. Of juist helemaal niet.

Wil je de reviews op LinkedIn bekijken? Die vind je als bijdragen op onze bedrijfspagina.

Review no. 1:  Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit, door Bianca Toeps

Een empathische blik in het leven en de ervaringen van een autist, zeer aan te raden om beter te begrijpen wat er (vaak) in het hoofd speelt bij autisten. De schrijver heeft het grotendeels over haar eigen ervaringen, maar deelt later in het boek ook de ervaringen van een aantal andere autisten die ze geïnterviewd heeft.

Het boek begint in de introductie met een pakkend analoog om de lezer het juiste beeld te geven. Toeps beschrijft een vliegreis naar Japan. Ze stak daar haar hand uit als groet in plaats van te buigen, probeerde oogcontact te maken dat niet werd beantwoord, en beging allerlei andere culturele fouten:

‘Je hebt waarschijnlijk binnen een half uurtje tientallen sociale regels gebroken. Je voelt je een alien, een olifant in de spreekwoordelijke porseleinkast. Je bent moe, en overprikkeld door alle signalen die op je worden afgevuurd. Signalen die je maar zelden begrijpt. Gelukkig heb je een troefkaart: Je bent een buitenlander. Je bent overduidelijk géén Japanner, dus niemand neemt je kwalijk dat je fouten maakt.

Maar wat nou als je wél de looks hebt van een Japanner? Ai, ander verhaal.

Zo voelt voor mij autisme.’

Het herkennen, erkennen en omgaan met autisme speelt een grote rol in haar verhaal. Ze gaat ook in op de DSM-5 (handboek voor psychiaters), en hoe het diagnosticeren van autisme daarin veranderd is sinds de eerdere versies. Mensen hebben vaak vooroordelen over autisme waardoor ze niet goed ermee omgaan. Dat geldt voor zowel mensen met autisme als de mensen in hun omgeving. Als je mensen met autisme wilt begrijpen, dan is dit een aanrader om veel vooroordelen die je misschien hebt te laten vallen.

Review no. 2: Werken met Asperger, door Rudy Simone

Werken met Asperger zal een stuk makkelijker zijn met dit boek, zowel voor de werkgever als werknemer. Het is erg aan te raden om te lezen voor alle managers die collega’s met Asperger hebben. Tegenwoordig is dit dus geen aparte diagnose meer, maar opgenomen in de Autisme Spectrum Stoornis (ASS).

Aan het einde van elk hoofdstuk zitten tips voor de werknemer (de autist) en de werkgever. Elk hoofdstuk heeft zijn eigen onderwerp, iets waar vaak tegenaan gelopen wordt op de werkvloer, dus deze tips zijn erg gericht. Hoofdstuk 3 ‘De grote gevolgen van smalltalk’ gaat bijvoorbeeld over de sociale interacties met autisten en hoe ze niet graag over ‘koetjes en kalfjes’ praten. De tips voor werkgevers gaan over de manieren waarop je als werkgever dit het beste kan benaderen zonder ze te isoleren van de rest van hun collega’s.

De schrijver heeft tientallen interviews gedaan voor dit boek, en de quotaties zijn door het boek heen te vinden om de ervaringen van die mensen te delen. Dit maakt het iets persoonlijker en misschien makkelijker om je te plaatsen in de schoenen van de autist, of zie je jezelf erin als autist zijnde.

Review no. 3: Dit is autisme: van hersenwerking tot gedrag, door Colette de Bruin met dr. Fabienne Naber

Een educatief boek, dat mensen kan helpen autisme beter te begrijpen als het gaat om hoe het brein werkt en wat dat voor effect heeft. Autisme is geen mentale handicap, maar het komt wel vaak voor dat het ermee overlapt. Het boek heeft soms dus een wat neerbuigende toon als je mensen met hoger functionerend ASS (Autisme Spectrum Stoornis) gewend bent: “Hijzelf gebruikt de woorden zonder hiervan de betekenis te kennen. Hierdoor spreek je hem vaak aan op een te hoog niveau,” als voorbeeld van de toon van het boek.

Het boek gaat dus meer over mensen die op een bepaald deel van het spectrum zitten. Sommige tips die gegeven worden kunnen slecht overkomen of zelfs averechts werken voor mensen die ergens anders op het spectrum zitten.

De meeste focus van het boek ligt op het uitleggen van hersenwerking en hoe dat bij mensen met ASS is. Mensen met autisme hebben een ander neurotype, wat betekent dat hun brein informatie op een andere manier verwerkt. Dat kan bijvoorbeeld langzamer gaan, maar ook accurater. Omdat het op zulke dingen ingaat, is het wel een boek dat ik persoonlijk heb aangeraden aan collega’s en familie.