Wat zijn kritische prestatie indicatoren (KPI’s) en wat kan ik ermee binnen mijn bedrijf? Dit is een vraag die bij je kan opkomen bij het lezen van deze titel.

Door middel van KPI’s geef je vorm aan de doelstellingen van je onderneming, door deze doelstellingen om te zetten in acties. Daardoor worden ze meetbaar en uitvoerbaar. Hiermee kan je inzicht krijgen in het succes van je doelstellingen. Elk bedrijf geeft weer op een andere manier vorm aan het behalen van de doelstellingen en zal dus ook  andere KPI’s opstellen.

Voorbeelden van KPI’s die bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen zijn:

  • 10% meer omzet in 2018 uit de webshop t.o.v. 2017;
  • Het verlagen van de bedrijfskilometers met 15% in 2018;
  • Een minimal leverbetrouwbaarheid in 2018 van 95%;
  • In 2018 een verbetering van de vindbaarheid in Google met 15%.

Omdat te zorgen dat je de KPI’s niet vaag formuleert, is het belangrijk dat ze voldoen aan de SMART criteria. Dit staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Dit zorgt ervoor dat je KPI’s concreet zijn en de kans dat er wat van terecht komt in de praktijk, wordt zo groter.

Specifiek

Je KPI moet concreet omschreven worden, zodat je er een meetbaar resultaat aan kunt koppelen. Je moet er een antwoord aan kunnen geven op de Wie, wat, waar, wanneer en waarom vragen.

Meetbaar

Hoe weet je of je doel bereikt is? Hoeveel moet je doen? Hoe kun je dat meten? Houd er rekening mee dat het belangrijk is om na te denken over wat je meet. Als je je omzet wilt verbeteren, wil je niet alleen de totale omzet weten, maar ook de omzet van het jaar ervoor zodat je het percentage kunt berekenen.

Acceptabel

Is er draagvlak voor de gestelde doelen? Probeer de juiste mensen te betrekken bij het process om tot je KPI’s te komen, zodat de mensen die je moeten helpen om het resultaat te halen, ook gemotiveerd zijn om mee te werken.

Realistisch

Zijn de gestelde KPI’s haalbaar, of zijn ze te ambitieus? Het moet niet verlammend werken, omdat je KPI nooit haalbaar is. Ook gaat het erom dat je KPI’s opstelt waar echt aan gewerkt kan worden, zaken die beinvloedbaar zijn.

Tijdgebonden

Hoeveel tijd krijg je om je resultaat te halen? Zorg voor een duidelijke start- en einddatum.

 

Wil je ook met KPI’s aan de slag en kan je wel wat hulp gebruiken? Neem contact op met GROVER Advies en we helpen je graag op weg.

 

 

Key Performance Indicators – what are they and how can you apply them to business travel?

Laat een reactie achter.