Als MKB-er wil je graag grip op je onderneming en vooral efficient bezig zijn. Een dashboard kan hierbij een zeer nuttige tool zijn. Dashboards kunnen je helpen om informatie inzichtelijk te krijgen die kritiek is voor jouw business. Ook kan het helpen om kansen of knelpunten te identificeren.

De data die je gebruikt kan van allerlei bronnen komen. Je kan denken aan tools zoals Google Analytics voor data over je website, maar ook je CRM, ERP of andere software die je gebruikt. Door middel van een dashboard kan je data van deze verschillende bronnen combineren in 1 scherm. Lees hier meer over data verzamelen.

Maar hoe weet ik waar ik naar moet kijken?

Het is allereerst belangrijk om te kijken naar je bedrijfsdoelstellingen? Vaak zijn dit doelen die gericht zijn op het continueren van het bedrijf door middel van groei (meer omzet, meer winst, etc). Vervolgens vertaal je deze doelstellingen naar acties, die moeten helpen om deze doelstellingen te behalen. Dit is jouw doel SMART gemaakt en noemen we de Critical Success Factor (CSF). Door middel van het opstellen van Key Performance Indicators (KPI) maak je deze acties meetbaar en uitvoerbaar. Met metrics maak je jouw KPI’s meetbaar en door middel van metingen verzamel je de data die je nodig hebt om je metric te beoordelen. Hier een overzicht dat dit duidelijker zou moeten maken.

Voorbeeld

Doel = Meer omzet halen
CSF = 25% meer omzet halen uit de webshop in 2018 t.o.v. 2017
KPI = Door de vindbaarheid van de site te verbeteren, 10% meer omzet halen uit klanten via Google.
Metric = % klanten via Google, % klanten totaal
Measure = Aantal klanten, omzet per kanaal

Als je deze doelen hebt opgesteld, kan je de data in een dashboard weergeven en gaan analyseren. Je kunt gaan sturen op de gestelde doelen door met je measures te spelen. Je kunt nieuwe kansen ontdekken en daar direct op in spelen.

Wil je ook een dashboard maar weet je niet hoe te starten? Bij Grover helpen we je graag op weg. We vinden het belangrijk dat je daadwerkelijk iets maakt dat bruikbaar is en dat je je niet blindstaart op cijfers die je eigenlijk niks zeggen. Omdat doelstellingen steeds veranderen en er vaak veel ontwikkelingen zijn binnen je bedrijf, is een dashboard iets dat je actief moet onderhouden en bekijken om er het maximale uit te halen.

 

Laat een reactie achter.