Als je meer omzet wilt genereren in je webshop, kan je natuurlijk kijken naar hoe je meer klanten kunt benaderen, zorgen dat je meer manieren vindt om klanten aan te trekken en nog meer geld aan advertenties spendeert. Maar je kunt ook beginnen door je huidige sales funnel te analyseren. Als je je richt op de stappen in je huidige sales funnel, waar valt er dan iets te verbeteren?

Allereerst, wat is eigenlijk een sales funnel?

Een sales funnel is een proces waarin mogelijk klanten in een ‘trechter’ komen waarin ze worden aangespoord om een bepaald product te kopen. Elke stap in de sales funnel is er een die bezoekers doorlopen om uiteindelijk een klant te worden. Bij elke stap is er een percentage dat doorgaat naar de volgende, tot uiteindelijk een aankoop wordt gedaan. Denk aan het bekijken van een product pagina, het plaatsen van een product in de winkelwagen, het aanmelden bij de site, doorgaan naar de betalingsmethode en uiteindelijk het afrekenen. Elke stap is er een in de sales funnel. Het kan lonen om elke stap te analyseren en te kijken waar eventueel onnodig veel mensen uitstappen.

Je kunt bijvoorbeeld kijken waar voor veel mensen onduidelijkheid ontstaat en ze daarom afzien van een aankoop. Of er zijn bugs in het aankoopproces waardoor veel mensen afhaken.

In bovenstaand voorbeeld zijn er 250 mogelijke klanten begonnen aan de eerste stap in de sales funnel. Dit kan bijvoorbeeld zijn het bekijken van producten in je webshop. In de verschillende stappen vallen er uiteindelijk veel bezoekers af, en 15 komen tot een aankoop. Dit zijn mooie inzichten! Het is het waard om goed te bekijken in welke stap de meeste mensen afvallen.

Tussen stap 1 en stap 2 valt 40% af. Door deze stap te testen had je er bijvoorbeeld achter kunnen komen dat vanwege te lang laden van de pagina (want de plaatjes zijn te groot), maar liefst 40% hun interesse verliest en van verdere stappen afziet. Hier valt duidelijk wat te winnen.

Nog interessanter wordt het als je de sales funnel per marketing kanaal gaat bekijken. Reageren de verschillende type bezoekers op eenzelfde manier? Of zit er een verschil tussen klanten die in je webshop komen vanuit een lokkertje in je nieuwsbrief, of omdat ze op een interessant bericht via Facebook naar je site klikten? Welk type bezoeker levert meer omzet op?

 

Het is duidelijk dat er veel te winnen valt door goed je sales funnel te analyseren. Hier liggen meer kansen dan je in eerste instantie zou denken. Dus, waar wacht je nog op? We helpen je graag op weg!

 

https://www.conversify.com/

 

 

 

Laat een reactie achter.