Google Analytics is een zeer bruikbare tool om vrijwel alle activiteiten naar, op en van uw website te meten en inzichtelijk te maken. Het kan gebruikt worden om een duidelijk beeld te krijgen van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves.

Alleen, hoe weet je nu of de data waar je naar kijkt betrouwbaar is? Spam is namelijk een groot probleem voor gebruikers van Google Analytics. Welk verkeer is nu wel betrouwbaar, en welk verkeer vormt een probleem?

Allereerst is Google uiteraard bezig om op de achtergrond de meeste spam te minimaliseren. Alleen is dit een continue gevecht en zal spam verkeer altijd op andere manieren op je website komen. Google Analytics is een gratis service en wordt gebruikt op miljoenen websites wereldwijd. Daarom is het zeer aantrekkelijk voor spammers.

Wat zijn de meest actieve vormen van spam? Dat zijn de zogenaamde crawler spam (dit zijn bots die fake referrals achterlaten) en ghost spam (dit is de meest voorkomende vorm van spam……

Dit spamverkeer wil je uiteraard niet zien in Google Analytics, omdat je een zo accuraat beeld wilt van de bezoeken op je website. Ik zal hier beschrijven hoe je van deze spam af kunt komen.

De volgende stappen zullen we doorlopen om dit tot een success te maken:

1 Bescherm je data tegen het verkeerd configureren;
2 Stop het spamverkeer door middel van het instellen van filters;
3 Verwijder spamverkeer uit de historische data door middel van een segment.

Stap 1 Bescherm je data tegen het verkeerd configureren

Deze stap is niet noodzakelijk om je data tegen spamverkeer te beschermen, maar het is wel belangrijk om de data te beschermen tegen eventuele misconfiguraties. Als er fouten worden gemaakt, is er anders geen manier meer om dit terug te draaien.

Elk Google Analytics account zou moeten bestaan uit 3 views:

Master view – Deze view gebruik je voor analyse, en hier pas je de filters op toe;
Unfiltered view – Dit is de backup view, hier moeten geen filters op worden toegepast;
Test view – Als je extra voorzichtig wilt zijn, gebruik je deze view om eerst filters te testen voordat je ze implementeert.

Stap 2 Stop het spamverkeer door middel van het instellen van filters

De volgende stap is om al het spamverkeer te blokkeren dat probeert je rapporten te vervuilen.

Wat je moet instellen is het volgende:

a) Filter voor ghost spam (for referral, page, keyword spam)
b) Filter voor crawler referral spam
c) Filter voor taal spam

Het is belangrijk dat je deze filters instelt in de Master view.

A Maak een filter voor ghost spam

Als je deze filter instelt, zul je het meeste spamverkeer tegengaan. Hiermee ga je verkeer tegen van bekende spam adressen zoals !.com, sharebutton, organic spam en andere junk. De filter die je nu gaat instellen is gebaseerd op de hostnamen. De hostnaam is de site waarop de bezoeker arriveert. De belangrijkste hostnaam is het domein van je site, en afhankelijk van de configuratie van je site, kunnen er meer zijn.

Ghost spam is verkeer dat niet echt je website bezoekt, maar het zoekt alleen naar je Google Analytics code. Dit soort spam laat daarom altijd een nep hostnaam achter.
Er zijn 3 dingen die je moet doen om de filter in te stellen.

  1. Maak een lijst van je hostnamen. Dit zijn vaak URLs die verwijzen naar de spam website, of naar bekende sites zoals google.com of apple.com, of de hostnaam geeft aan: (not set).
  2. Maak een Google Analytics expressie [REGEX] aan de hand van deze lijst.
  3. Maak de hostnaam filter (onder ‘Admin’).

B Maak een filter voor crawler verwijzingsspam

C Maak een filter voor taalspam

 

Stel in Exclude all hits from known bots and spiders (View settings)

Denk er verder aan om ook intern verkeer uit te sluiten. Hier kan je ook een filter voor instellen.

Stap 3 Verwijder spam uit de historische data van Google Analytics

De filters die je zojuist hebt ingesteld, beschermen je alleen tegen spamverkeer dat nog komen gaat. Het verkeer dat al is geweest, kan je niet verwijderen. Je kan wel je historische data opschonen door het aanmaken van segmenten.

The Ultimate Guide to Getting Rid of Google Analytics Spam and Other Junk Traffic

 

 

 

 

Carloseo.com an SEO, UX, and Analytics Blog

Laat een reactie achter.