strategie voor het werven en binden van klanten

De tijd dat het voldoende was om alleen een website te hebben om online aanwezig te zijn, ligt al weer even achter ons. Online dienstverlening heeft een enorme vlucht genomen. Klanten regelen steeds meer zaken online en zijn dit ook gewend. Vrijwel niemand gaat nog met een acceptgirokaart naar de bank of langs de videotheek omdat hij een film wil kijken.

Digitale (marketing)strategie

Het is voor ondernemingen cruciaal om hun offline en online activiteiten op elkaar af te stemmen. Het integreren van offline en online activiteiten gaat nog een stap verder: slim gebruik van nieuwe technologieën en ideeën zorgt ervoor dat online marketing vrijwel naadloos aansluit op offline marketing en andersom. Klanten verwachten dat wat ze bij jouw bedrijf ervaren ook op je website terugzien. Online echt succesvol zijn, bereik je door een goede strategie te formuleren. Want alleen een mooie website en een leuke Facebookpagina zijn niet genoeg. Bij al je online activiteiten heb je een leidraad nodig.

Jouw klanten zijn online

Hoor je het jezelf zeggen?: “ja ik herken dat wel, maar in mijn handel zitten klanten niet online, of ze bellen wel als ze me willen bereiken.” Dat kan, maar hoe lang duurt dat nog? Hoeveel klanten kun jij missen terwijl je toch succesvol blijft? Loyaliteit van klanten is beperkt, wensen van klanten veranderen, gemak en snelheid is wat de klok slaat. Transparantie in producten en bedrijven, wereldwijd, is met internet enorm. Daarmee zijn er veel kansen, maar ook het afbreukrisico is groot. Hotels zijn tegenwoordig kansloos als ze niet goed genoteerd staan op vergelijkingssites als zoover of booking.com.

Digitale strategie heeft betrekking op de volgende bedrijfsprocessen:

  • Marktonderzoek
  • Nieuwe productontwikkeling 
  • Acquisitie van klanten 
  • Orderafhandeling 
  • Klantrelatiebeheer

Om de juiste keuzes te maken, moet je inzicht hebben in de wensen en eisen van klanten. Marktonderzoek bestaat onder meer uit het actief volgen van het gedrag van bezoekers op je eigen website, informatie verzamelen via social media en fora.

Bij productrealisatie geven de gebruikers input voor nieuwe producten en productverbeteringen. Via klantbeoordelingen krijg je snel inzicht in verbetermogelijkheden en ook directe gebruikersfeedback op prototypes of concepten geeft input voor productvernieuwing.

Met digitale mogelijkheden benaderen en bewerken nu ook kleine bedrijven eenvoudig grote partijen en grotere aantallen klanten. Slim inzetten van onder andere sociale media of email marketing ondersteunt het acquisitieproces van bedrijven.

Orderafhandeling gebeurt snel en efficiënt als een deel van de website wordt ingericht voor orderafhandeling, gecombineerd met een goed betalings- en distributiesysteem.

Voor goed beheer van klantrelaties kan een bedrijf diverse kanalen inzetten, zoals social media, nieuwsbrieven, persoonlijke pagina’s en e- mail. Met een duidelijke klantgerichtheid stimuleer je klantentrouw en verleen je maatwerkservice, doe je individuele aanbiedingen en genereer je meer inkomsten. Laat jouw klant voor jou spreken via online reviews.