Digitale ontwrichting in het MKB

Internet is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en is hét middel voor onze dagelijkse communicatie, zowel privé als zakelijk. Nieuwe technologische mogelijkheden hebben grote gevolgen voor bestaande bedrijfsmodellen. Het midden- en kleinbedrijf (MKB) volgt met moeite de snelle ontwikkelingen rond ICT en internet en past de nieuwe technologische mogelijkheden mondjesmaat toe.

MKB bedrijven moeten zichzelf een aantal vragen stellen:

  • Welke consequentie heeft de digitalisering voor ons bedrijfsmodel? 
  • Kunnen wij de veranderende wereld bijhouden als het om digitalisering gaat? 
  • Wat betekent digitalisering voor de manier waarop wij werken en wat betekent dit het voor onszelf? 
  • Welke bestaande processen kunnen inmiddels geautomatiseerd worden en waarbij kan de klant zelf actief participeren? 

Neem contact op als je meer rendement wilt halen met digitalisering.

Een duidelijke plan

Het succes van digitalisering hangt sterk af van het juiste toepassing ervan. Welke technologische middelen ga je gebruiken? Het aanbod is enorm. Hoe moet je ze gebruiken en, heel belangrijk, wat is de relatie en het raakvlak tussen de verschillende instrumenten?

Veel bedrijven zijn wel een beetje aan het experimenteren, maar de resultaten vallen tegen. Ondernemers geven aan geen tijd te hebben om hier mee bezig te zijn. De waan van de dag regeert en vraagt alle aandacht. Bovendien gaan ontwikkelingen zo snel, dat het moeilijk is om bij te blijven en het overzicht te bewaren. Wij kunnen jou een praktische stappenplan aanbieden voor het opstellen van een concreet plan met realistische oplossingen.

Invloed van digitalisering op jouw proces

Grofweg kun je drie deelgebieden onderscheiden waarop de digitalisering invloed heeft binnen jouw bedrijf:

Een digitale (marketing)strategie voor het werven en binden van klanten

Internet biedt nieuwe mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken en ze gericht en effectief aan te spreken. Ook kleine bedrijven kunnen digitaal eenvoudig grote partijen en aantallen klanten benaderen en bewerken. Daar staat tegenover dat de loyaliteit van klanten beperkter is. Wensen van klanten veranderen, gemak en snelheid is wat iedereen wil. Transparantie in producten en bedrijven, wereldwijd, is met het huidige (mobiele) internet enorm. Kansen daarmee ook, maar ook het afbreukrisico is groot.…Lees hoe je jouw doelgroep beter bereikt.

Slimmer werken en produceren (Smart Industry of Industrie 4.0)

Internet heeft veranderd hoe we winkelen en reizen en nu ook hoe we dingen maken. In ‘Smart Industry’ komt het samen: ontwikkelingen op het gebied van slimme robottechnologie, Internet of Things, 3D-printen, nano-technologie, cloudcomputing, serious gaming en analyse technologieën voor big data. Juist MKB ondernemingen kunnen snel en slim inspelen op de veranderingen, door innovatie van producten, diensten en processen. En zo hun concurrentiekracht vergroten.

Bij de begrippen ‘Smart Industry’ en ‘Industry 4.0’ draait het om hoe je ICT toepast om de (maak)industrie te verbeteren. Meer over smart Industry en industrie 4.0

Nieuwe innovatieve Bedrijfsmodellen

De digitalisering raakt veel bestaande bedrijfsmodellen. Er liggen veel uitdagende strategische vragen en minder antwoorden. Er zijn bedrijven die over de kop gaan als gevolg van de digitalisering. De verandering voltrekt zich grofweg op drie terreinen:

  • De wereld wordt transparanter. 
  • De digitale transformatie zorgt voor grote efficiency in processen.
  • Digitalisering zorgt dat producten en diensten flexibeler worden en met meer maatwerk inspelen op de specifieke behoefte van een klant. 

Door kritisch te kijken naar wat de mogelijkheden vanuit jouw huidige bedrijfsmodel zijn, krijg je zicht op mogelijke kansen en bedreigingen. Wat doen jouw concurrenten? Deze inzichten geven jou input om na te denken over nieuwe innovatieve bedrijfsmodellen. Of staat er in jouw business ook een Google variant op? Taxichauffeurs dachten ook in een traditionele markt te zitten, maar worden van de één op de andere dag geconfronteerd met Uber(pop)…Lees meer over innovatieve bedrijfsmodellen