Wil je ook groeien met jouw webshop? Alleen focussen op de omzet vertelt niet het hele verhaal. Om meer uit je webshop je halen, moet je weten welke E-commerce KPI’s je wilt tracken. In een ander artikel vertelden we je al over wat KPI’s zijn en waarom het nuttig kan zijn om met dashboards te gaan werken.

In dit artikel zullen we 3 belangrijke prestatie indicatoren bespreken die kunnen helpen om meer uit je webshop te halen.

1 Ecommerce conversie rate

De conversie rate is het percentage van de bezoekers die actie ondernamen op je website. Welke actie dit is bepaal je zelf aan de hand van wat belangrijk is voor het succes van jouw webshop. Denk aan het plaatsen van orders, aanmelden voor de nieuwsbrief of het downloaden van de catalogus.

Conversie zegt iets over hoe goed je de bezoekers kunt aansporen om actie te ondernemen op je website. Hier is het belangrijk dat deze conversies bijdragen aan de doelen die je wilt bereiken met je webshop. In Google Analytics kan je je doelen opstellen en meten. Nog beter is om dit op te zetten met Google Tag Manager. Daarover meer in een ander artikel.

2 Gemiddelde orderwaarde

Een goede manier om de omzet in je webshop te verhogen is door je klanten aan te moedigen om meer uit te geven per aankoop die ze doen. Het is daarom belangrijk om de gemiddelde orderwaarde te meten.

Je kunt klanten suggesties geven om gerelateerde producten of diensten af te nemen, of je kunt klanten bundelkorting geven. Daarnaast kan je klanten korting geven bij een minimale besteding.

3 Winkelwagen analyse

Door de aankoopfunnel te analyseren, kan je een indruk krijgen waardoor klanten wel of niet tot een aankoop komen. Het blijkt dat bij gemiddeld 70% van de winkelwagens die worden gevuld, het niet tot een aankoop komt. Dit kan oorzaken hebben als een te lang formulier, onvoorziene extra kosten bij de aankoop, het niet houden aan de afspraken, de site ziet er niet meer betrouwbaar uit of het laden duurt te lang.

 

Wil je ook aan de gang met het analyseren van jouw webshop? Heb je ook het idee dat er meer uit te halen valt? Met deze KPI’s kan je snel meer inzicht krijgen en je omzet verhogen. We helpen je uiteraard graag op weg hierbij.

 

 

Laat een reactie achter.